Obecně ke skupinám a duchovním společnostem

Vstup či chození do nějaké společnosti má své významné pozitivní stránky, ale i nějaké negativní. Mám s tím bohaté zkušenosti, a tak bych na některé rád upozornil. O těch pozitivních se tu prozatím nebudu rozepisovat. Ohledně negativních pak budete vědět, na co si dát pozor a může vám to ušetřit spoustu času, financí, atd. Ztracený čas v nějaké společnosti Vám už nikdo nevrátí.

Nyní uvedu na co si dát pozor. Netýká se to jen skupin okolo nauky KM. Je to obecný jev v různých duchovních či náboženských společnostech:

1) Kvalita skupiny. Skupiny jsou různé kvality (i ty okolo nauky KM). Týká se to nejen jednotlivých členů, ale každá skupina má nějakou svou vůdčí osobu, takže záleží i na kvalitě vůdčí osoby. Většina lidí má mystiku či obecně duchovno jako hobby, ale tak se mystika nedá dělat. Je o praxi a vlastní zkušenosti. Teorie slouží jen jako vodítko kudy se ubírat. O mystice vyšlo mnoho knih, které se dají nastudovat a pak se dá o tom donekonečna klábosit či dávat ostatním „zasvěcené“ rady. Je-li vůdčí osoba tento případ, pak může žáka či začátečníka svést ze správné cesty a on pak ztratí mnoho let života nebo celý život a žádoucího cíle nedosáhne. Anebo ho duchovně pozvedne jen do určité míry (má-li něco za sebou a nějaké schopnosti) a žák pak nesprávnou výchovou padne a skončí ještě hůře než na tom byl. Znám takové případy. Také jsem se setkal s lidmi, kteří sice mluvili hezká slova, ale jejich slova byla v rozporu s tím jací byli. Na to si dejte pozor obzvláště u lidí okolo nauky KM. Květoslav kritizoval důraz na všelijaké mystické stavy a jako hodnotné shledával pouze trvalou změnu (proměnu) člověka.

2) Dále tu je nebezpečí, že na vůdčí osobu skupiny hodíte zodpovědnost za Vás samé a Váš duchovní postup. To se opravdu stává a sám jsem to taky dělal a viděl jiné dělat. Stěžoval si na to KM, upozorňuje na to Zora Šubrtová i Roman Mandys. Pro názornost zmíním situaci kdy jeden žák Květoslavovi říkal: „Tak dělej už se mnou něco!“ Jak jako, co on má s ním dělat? Každý musí pracovat sám na sobě. Jóga je o změně sebe sama, to bez práce na sobě samém nejde a nikdo jiný to za nás neudělá a nemůže udělat. Guru pak už jen občas pomůže nebo dohlédne na správný postup. Zkrátka hrozí, že to člověk začne flákat a očekává, že postačí chodit na ta setkání nebo alespoň na ně a bude dál duchovně růst a když ne, je to vina gurua nebo dané vůdčí osoby skupiny. Takhle ale může člověk promarnit léta života. Když jde člověk osamoceně, sám, většinou si uvědomuje nebo dřív či později uvědomí, že se zkrátka musí snažit, protože nikdo jiný na koho by to mohl hodit tu není. A to beru v úvahu, že daná vůdčí osoba skupiny je guru. V případě že není, vystavujete se nebezpečí, že Vás povede špatně a teď Vás patrně šokuji, v ČR žádný žijící guru nauky KM není ať už se za něj někteří vydávají nebo jakoby vydávají.

3) Další nepříjemnou věcí ohledně spolků a skupin je, že každá společnost má určitou mentální náplň a každý člen jí je nevědomě ovlivňován formou předsudků a určitých názorů (přijímá tu mentální náplň), což je samozřejmě ke škodě (kdyby to byly vysoce kvalitní skupiny, pak by to bylo ku prospěchu). Člověk by měl mít co nejméně předsudků. Ideálně jimi netrpět vůbec. Těmi předsudky se ale uzavíráte jiným náhledům a obohacení jinými informacemi jak třeba něco řešit nebo onoho dosáhnout. Přicházíte tak také o určitou svobodu. Osobně, když jsem přestal chodit do všech společností, kterých jsem byl členem, pocítil jsem právě úžasnou myšlenkovou svobodu, úlevu, cítil se svobodnější, měl pocit většího nadhledu a uvědomil si, jak mě nevědomě různé společnosti svazovali na úrovni myšlenek a že mi je lépe bez nich. Nehledě na to, že pokud chodíte do více společností, pak se to ve vás pere a není snadné to v sobě urovnat.