Krok 0
Jako nultý krok doporučuji studium a rozjímání nad sebou samým.
Studium knih Květoslava Minaříka nebo jeho doporučené četby (uvedeno níže) a také povšechné studium kvalitnější duchovní literatury nebo alespoň nějaká youtube videa, abyste trochu pronikli do problému, teoreticky se seznámili s naukou, něco se dozvěděli, ujasnili si co je a není možné. Jaké jsou ostatní nauky atd. Získáte trochu přehled a zorientujete se v duchovních naukách. Pomůže vám to udržovat se v duchovním rozpoložení, nadšení a nezapadnout do světského života. Studium by se vám mělo stát takovou duchovní posilou. Je dobré knihy číst v tichu, s pokorou, otevřenou myslí a nebýt při tom příliš ospalý. Pak k vám budou nejvíce promlouvat. Je tu riziko, že v té záplavě duchovní literatury zbloudíte, ale pokud budete naslouchat tomu co KM píše, mělo by vás to před zblouděním ochránit. On píše o věcech přímo a bez náboženského balastu.
Ruku v ruce s tím jde ono rozjímaní nad sebou samým. Tím se myslí vaše motivace. Květoslav se ptával nových žáků co od nauky očekávají, tak to berte tak, že kdyby tu byl a vy přišli na první návštěvu k němu, chtěl by po vás to samé s tím, že byste mu museli něco povědět. Tady máte čas a mně to říkat nemusíte. Uvědomit si co od nauky nebo všeobecně od duchovních nauk očekáváte, proč se tomu chcete věnovat. Ujasněte si své cíle a co jste ochotni tomu obětovat. Zda jste tomu ochotni obětovat třeba budoucí rodinný život a jít cestou celibátu, anebo ne. Zda jste schopen se obejít bez ženy či žena bez chlapa. Celibát není podmínka, ale podle toho se odvíjí vlastní praxe a možnosti. Klidně tomu všemu věnujte několik let. Je lepší si to ujasnit hned na začátku, protože např. pokud půjdete cestou celibátu, časem se na vás začnou lepit ženské až je budete muset odhánět a je dobré když tohle budete mít v sobě už předem vyřešené a nedáte se polapit, protože ženy dokáží chlapa svést a stává se to. Ušetříte si tím různá dilemata, problémy, eventuálně by pak nějaká ženská mohla způsobit, že duchovně padnete nebo úplně odpadnete od duchovní cesty nebo to může znamenat že na 20, 30 let to bude pro vás duchovní „stopka“. Není proto kam spěchat, ale zase duchovní praxi nenechávejte až na důchod. To už je pozdě.
Ulehčí vám to situaci a Cestu samou do budoucna. Sice motivace i cíle se můžou časem měnit a mění se s tím, jak se na Cestě člověk mění (ostatně to je cílem duchovním nauk – přeměna člověka), případně i vlivem informací nebo života, ale aspoň budete vědět co vlastně nyní chcete. Také různá nebo pro vás nevhodná literatura může způsobit že se odkloníte od vaší cesty, která odpovídá vaší osobě. Stává se totiž, že lidé vnucují svou cestu jiným lidem a když budete průběžně nad sebou rozjímat můžete zabránit tomu, aby vás jiní lidé odvedli od té vaší Cesty. Zradili byste pak sami sebe. Na druhou stranu musíte také brát v potaz, že v některých věcech mohou mít lidé pravdu a než se člověk očistí bývá např. ovlivňován různými svými nízkými zřeteli a to jej může přivést k záhubě. Je tedy potřeba i naslouchat a brát v potaz rady jiných lidí, jestli třeba nemají pravdu.
Také se může ukázat, že třeba nauka KM není pro vás vhodná. Motivace jsou různé. Od vyřešení osobních problémů, nalezení trvalého štěstí, míru, prožití blaženosti, nalezení sebe sama, pomoci druhým … po vyniknutí nad ostatními, touha po moci, penězích, získání ženy/chlapa. Tady bych parafrázoval KM, že jestli někdo očekává, že díky nauce získá ženu/chlapa, tak na to jsou vhodné jiné prostředky.
Studium knih KM: Je to náročné čtení, ale zkuste to vydržet a číst s otevřenou myslí. Když to nepůjde, tak klidně knihy KM odložte na později. Člověk na ně musí být připraven. Když není, tak i když je čte, neporozumí jim. Moje první zkušenost s knihou Přímá stezka byla taková, že sice jsem autora uznával, protože se zmiňoval o věcech, které odpovídaly mým mystickým zkušenostem a o kterých se jiní mystici nezmiňovali (nemohl to od nikoho opsat), ale bylo to pro mě těžké čtení a těm jeho knihám jsem de facto nerozuměl a přečetl nanejvýš jen pár kapitol. Odložil jsem jeho knihy do knihovny. Po cca 10 letech, kdy už jsem měl něco odžito, nové zkušenosti, také se za těch 10 let člověk někam posune, jsem se k nim vrátil, jen tak, abych se podíval co že to vlastně píše, když ho mám tolik let v knihovně a začetl jsem se. Byl jsem z toho úplně paf, doslova mi Květoslav mluvil z duše. Byl jsem překvapený, jak to že jsem to předtím neviděl a nechápal. Dokonce jsem zjistil, že jsem tenkrát četl věci, které tam vůbec nejsou napsané. Prostě, když člověk není připraven, tak jsou mu některé věci uzavřené, i když je má přímo před očima. Proto, pokud to pro vás bude těžké čtení, knih se nezbavujte. Nechte si je v knihovničce a zkuste to za pár let.
Krátký citát ke Studiu z Přímé stezky, části Studium:
„V pravých praktických mystických knihách je řečeno všechno. Když však jsou žáci nedbalí nebo neznají to, co je v těchto knihách uloženo, ocitají se při každé změně duševního stavu ve zmatku. Ten trvá tak dlouho, dokud čtením knih o praktické mystice nedospějí ke zmínce o stavu, který právě prožívají, a nenajdou pokyny, jak si při něm mají počínat. Proto se naučte nazpaměť všechno, co budete na cestě mystického vývoje potřebovat, a to dřív, než začnete mysticky pracovat.“
Níže je seznam doporučené literatury z knihy Přímá stezka, rok vydání 2012 (V některých vydáních totiž není uveden.). Kdyby byla díla KM pro vás příliš náročná. Následující díla by mohla být pro někoho stravitelnější. Třeba kdo má raději formu duchovních románů. Jsou to pochopitelně starší díla a některá už neseženete. Osobně bych spíš doporučil už něco novějšího, některá mi nepřipadají zrovna vhodná, ale mohou být pro někoho zajímavá. Začátečník uvedeným knihám asi moc neporozumí, nebo může jimi být zmaten. Je to spíš pro představu co KM ve své době doporučoval ke čtení. Tehdy duchovní literatury moc nebylo a za komunismu byla zakázaná. S doporučováním jakýchkoliv knih je to těžké, protože každé (i té dobré knize) se dá něco vytknout.
Také si tu a tam můžete náhodně listovat v Malém mystickém slovníku naučném od KM, může vám to něco říct, pokud pro vás bude srozumitelný.
DOPORUČENÁ ČETBA KM
Ježto se nelze domýšlet, že k neustálému povzbuzování stačí jenom tato kniha, rozhodl jsem se vybrat některé dobré spisy jiných spisovatelů a doporučit je ke studiu. Jsou to:
Abhedananda Svami: Pět stezek k nejvyšší pravdě
Benson R. H.: Zaklínači (Román)
Bhagavadgita (překlad Karla Weinfurtera nebo Čupra)
Bulwer E. L.: Zanoni (Román)
Collinsová Mabel: Světlo na cestu
David-Neelová Alexandra: Mystikové a magové v Tibetě
Kempenský Tomáš: Čtyři knihy o následování Krista
Krišnamurti: Poslední skutečnost
Larsen Anker: Kámen mudrců (Román)
Meyrink Gustav: Spisy
Molinos: Duchovní vůdce, který odpoutává duši
O Hašnu Hara: Praktický joga
Pansofie
Procházka Leopold: Spisy
Ramačaraka Yogi: Věda o dechu
Rolland Romain: Mystický a činný život dnešní Indie
Svatmaram Svami: Lampa k Hatha jogu
Vivekananda Svami: Spisy
Weinfurter Karel: Divy a kouzla indických fakirů
Weinfurter Karel: Tajna tradice a učeni Bratrů Rosikruciánů
Z Eckarthausenu Karel: Mystické noci
V Pardubicích v září 1938
Dodatek vydavatele 2005
Květoslav Minařík se nezastavil u literatury doporučené v r. 1938 a průběžně svým žákům doporučoval ke studiu další autory až do svého odchodu v r. 1974. Některé z nich sám komentoval (Blavacká, Evans-Wentz, Nyánatiloka, Neelová, Lao-c’, Pataňdžali), o jiných se zmiňoval ústně. Jsou to například:
David-Neelová Alexandra: Všechny spisy
Gjellerup Karel: Poutník Kámaníta (Román)
Komenský J. Á.: Labyrint světa a ráj srdce
Langer Jiří: Devět bran
Nyánaponika: Všechny spisy
Pro orientaci v nabídce duchovní literatury Květoslav Minařík doporučil jednoduché kritérium: spisy, které nabízejí rozvoj nadnormálních schopností, úspěch ve světě či zdraví na základě duchovních cvičení nebo tělesných pozic, aniž kladou jako podmínku dokonalé ovládnutí vlastní bytosti sebepozorováním a uskutečňováním příkazů mravnosti, nevedou k vnitřnímu osvobození, ale k prohloubenému otroctví.
Přejeme všem čtenářům úspěch při dalším studiu.